kleinehoefprint

Voedingssupplementen als aanvulling op je dieet

Wanneer je uit je dagelijkse voeding de juiste voedingsstoffen kunt halen, of niet genoeg, kun je overgaan op het innemen van voedingssupplementen. Deze zijn in verschillende vormen verkrijgbaar, zoals capsules, drankjes en poeders. Deze voedingssupplementen bieden dezelfde werking als de natuurlijke stoffen in voedsel. Echter bieden deze supplementen wel een snellere opname in je lichaam. Op die manier kun je een dieet nog beter tot zijn recht laten komen en beschik je altijd over de juiste voedingsstoffen in je lichaam in de juiste verhoudingen.

Wat zijn voedingssupplement

Voedingssupplementen beschikken vaak over een zeer geconcentreerde hoeveelheid van bepaalde vitamines of mineralen. De meeste supplementen hebben een iets andere vorm van de voedingsstof. Dit stelt je lichaam in staat om de inhoud sneller en beter op te nemen. Veel toegevoegde vitamines en mineralen zijn ijzer, calcium en de vitamines B, C en E. Ook eiwitten vind je vaak terug in verschillende voedingssupplementen. Eiwitten zijn zowel van belang bij mensen die spiermassa op willen bouwen als bij mensen die willen afvallen.

Wanneer je meer spiermassa op wilt bouwen kun je dit bereiken door de juiste voedingsstoffen uit de voeding te halen. Een goed doordacht en uitgebalanceerd dieet is dan ook van essentieel belang bij het opbouwen van spiermassa. Echter kom je niet altijd aan de juiste hoeveelheden voedingsstoffen door middel van voeding. Ook beschik je niet altijd over de juiste verhoudingen. Het toevoegen van voedingssupplementen aan je dieet bieden dan uitkomst. Hierdoor krijg je niet alleen genoeg stoffen binnen, je kunt ook de verhoudingen aanpassen aan je eigen wensen. Voedingssupplementen dienen dan ook alleen als aanvulling van je dieet en niet als vervanger.

Er zijn een groot aantal voedingssupplementen op de markt die zich specifiek richten op bepaalde sporters, zoals duursporters en krachtsporters. Beide groepen hebben dan ook baat bij het gebruik van voedingssupplementen. Je komt vaak dezelfde ingrediënten tegen wanneer je op zoek gaat naar de juiste supplementen, zoals glutamine en proteïne. Ook creatine is een populair ingrediënt onder sporters. Hierdoor ben je namelijk in staat om intensiever te trainen.

 

Afvallen

Ook kun je gewicht verliezen door voedingssupplementen te gebruiken, deze worden vaak fatburners genoemd. Onder invloed van deze supplementen word je lichaam gestimuleerd om de vetten die zich in je lichaam bevinden te verbranden. Hierdoor verlies je uiteindelijk gewicht omdat de reserves worden aangesproken. Ook hierbij gelden de supplementen niet als vervanger van je dieet, maar zijn ze wel een goede aanvulling omdat je hierbij de juiste verhouding kunt kiezen die je niet uit de voeding kunt halen. Daarnaast val je ook sneller af als je over meer spiermassa beschikt. Dit komt doordat spieren meer energie verbruiken dan vet. Ook door spiermassa op te bouwen breng je je lichaam dus in staat om de reserves die zich in je lichaam bevinden aan te spreken. Hierdoor werken de supplementen dubbelop.

Goede voeding en training

slanke vrouwHet innemen van voedingssupplementen is natuurlijk niet het enige dat je moet doen wanneer je wilt afvallen of spiermassa op wilt bouwen. Je zult hierbij ook veel moeten bewegen om je reserves aan te spreken. Daarnaast is ook de juiste voeding van groot belang. Hierdoor krijg je voedingsstoffen binnen die van hogere kwaliteit zijn. Deze gaan vaak langer mee en zorgen voor een betere werking doordat ze over de juiste hoeveelheden beschikken. Een uitgebalanceerd dieet is dus van groot belang bij het gebruiken van voedingssupplementen.

Het belang van eiwitrijk voedsel

 

Als je spiermassa op wilt bouwen is het erg belangrijk dat je voorraad eiwitten zo hoog mogelijk is. Deze voorraad is te beïnvloeden door middel van het eten van eiwitrijk voedsel. Een uitgebalanceerd dieet is dan ook noodzakelijk. Hierdoor ben je er zeker van dat je genoeg eiwitten binnen krijgt. Het voordeel van een grote voorraad eiwitten is niet alleen het opbouwen van spiermassa, maar je spiermassa wordt ook beter behouden doordat de afbraak van spieren wordt tegengegaan. Veel sporters hebben dan ook belang bij eiwitrijk voedsel.

voedsel waar eitwitten in zitten

De functies

Naast het opbouwen van spiermassa zijn eiwitten ook erg handig voor een toename van je stofwisseling. Dit komt voornamelijk doordat je lichaam meer energie nodig heeft om de eiwitten te kunnen verteren. Hierdoor worden minder eiwitten omgezet in koolhydraten. Dit zorgt voor een verhoogde stofwisseling en uiteindelijk val je dan ook af van eiwitrijk voedsel. Daarnaast zorgen de eiwitten ervoor dat spierafbraak geen kans krijgt. Hierdoor blijven je getrainde spieren ook nog eens langer behouden.

De eiwitten die in voedsel zitten worden tijdens de spijsvertering afgebroken tot aminozuren. Deze worden vervolgens door de cellen in je lichaam opgenomen. Op die manier worden er lichaamseiwitten van gemaakt. Een groot aantal van deze aminozuren worden zelf door het lichaam gemaakt, andere zuren worden opgenomen door de juiste voeding. Deze juiste voeding bestaat onder andere uit vlees, vis en zuivelproducten. Eiwitrijk voedsel is er dan ook in een groot aantal verschillende vormen, zoals tonijn, zalm en makreel. Ook kip, kalkoen en biefstuk zijn erg geschikt voor het binnen krijgen van zoveel mogelijk eiwit. Daarnaast kom je ook veel eiwitten tegen in zuivelproducten als yoghurt, kaas en kwark.

De meeste eiwitten kun je halen uit vlees en vis. Echter bevatten deze producten vaak ook veel verzadigde vetten. Om deze verzadigde vetten te vermijden zijn er een aantal eiwitten te halen uit plantaardige producten. Hierbij kun je denken aan producten als erwten, linzen, verschillende bonen en pinda’s.

Het is dan ook aan te raden om de eiwitten niet alleen uit dierlijke producten te halen, maar ook plantaardige producten in je dieet op te nemen. Zo voorkom je dat je te veel verzadigde vetten binnenkrijgt waar je niets aan hebt.

Helpen bij afvallen

Eiwitrijk voedsel helpt niet alleen bij het opbouwen van spiermassa, maar ook bij het verliezen van vet en gewicht. Zo heb je minder snel een hongerig gevoel wanneer je veel eiwitten binnen krijgt. Hierdoor sla je sneller tussendoortjes over. Ook zijn de eiwitten eenvoudig te verteren door je lichaam. Dit zorgt voor meer verbranding van calorieën die zich in je lichaam bevinden. Ook is het een gegeven dat spierweefsel meer energie verbruikt dan vetweefsel. Doordat je onder invloed van de eiwitten sneller spiermassa op kunt bouwen werkt dit ook het verbranden van energie in de hand. Zo werken de eiwitten aan beide kanten door en bouw je niet alleen spiermassa op, maar verband je ook meer energie in je lichaam.

Shakes en repen

eiwit shakesAls je niet aan genoeg eiwitten komt door middel van voedsel alleen zijn er nog een aantal supplementen waar je op terug kunt vallen. Zo zijn er natuurlijk de welbekende eiwitshakes. Ook eiwitrepen helpen je om de voorraad eiwitten in je lichaam op peil te houden. De shakes zijn er niet voor om je complete maaltijd te vervangen, maar dient meer ter aanvulling op een goed doordacht dieet.

Scroll To Top